Je házení míčků psům dobrý způsob, jak je unavit? Je to způsob, ale ne bezpečný!

20.03.2020

V těchto pro všechny náročných dnech, kdy byla v podstatě ze dne na den uzavřena všechna sportoviště a místa, kde bychom mohli s našimi psími sportovci trénovat, určitě nejeden z nás přemýšlí o tom, jak svého psa zabavit a zejména unavit, aby se s ním v podstatě dalo doma normálně žít 😊 A to se netýká jen psích sportovců, ale všech psů, kteří své pány dnes a denně obdarovávají neutuchající dávkou energie, která může být občas nad rámec únosnosti 😊

Spousta lidí jako nejvhodnější a nejefektivnější způsob, jak docílit únavy psa, je vzít ho na zahradu nebo na louku a do úmoru mu házet balonky nebo klacíky nebo různé jiné předměty, dokud pes nepadne únavou. Pak si řekneme "Jo, to pro dnešek stačí, pokračování zítra." Vždyť ho to tak strašně baví, že jo!

Jenže, má to svá ale !!!

Tato zábava má spoustu úskalí, která si mnoho lidí neuvědomuje. Při práci se docela často setkávám se psy kulhajícími nebo projevujícími se dost výraznými svalovými bolestmi. Jejich majitelé většinou potvrdí něco jako, že jejich pes miluje tenisáky ...

Jistě, tyto hry jsou pro psy silným podnětem, jejich kořistnický pud je nádherně posilován a psi jsou v návalu adrenalinu schopni opravdu potlačit bolest nebo únavu a za svou pseudokořistí běhají, dokud nepadnou skutečným fyziologickým vyčerpáním. Pokud to tedy jejich uvědomělý majitel neukončí dříve.

Pojďme se tedy podívat, co se děje se psím tělem při této aktivitě, abychom pochopili její rizika. Běhání za létajícím předmětem je velice výbušný pohyb. Na pohybu psa pracuje velké množství svalů, včetně hlubokého stabilizačního systému a svalů zadních končetin, které všechny mají za cíl co nejrychleji posouvat tělo kupředu a také prudce měnit směr, pokud se jedná o předmět odrážející se do různých stran. Pes zrakem sleduje letící objekt a snaží se jej dostihnout, spíše, než že by dbal na bezpečnost svého počínání. Poté přichází opravdový stres, a to prudké brždění za účelem chycení míče/klacíku. Dochází k prudké excentrické kontrakci svalů a do práce nastupují navíc zádové svaly, svaly trupu, ramen a další, které musí nárazově tlumit extrémní energii. Pokud pes nemá dostatečnou sílu v uvedených svalech, dochází k uklouznutí nebo pádu a můžeme vidět, jak například zadní končetiny nekontrolovatelně vlají kamsi, kam by se za normálních okolností vůbec nedostaly. S dalšími opakováními, a tedy s klesající silou svalů, se tyto "nehody" stávají častěji, protože pes už prostě nemá sílu a ztrácí kontrolu nad svým tělem. Jeho vášeň mu ale velí běhat dál a dál.

Pokud dojde k uklouznutí předních končetin, dochází velmi často ke zranění ramen. Často dochází k poranění svalů illiopsoas a tkání v bederní části zad kvůli nekontrolovanému pohybu těla v této oblasti. Samozřejmě může dojít ke zranění dalších měkkých tkání, ale také páteře nebo jiných částí kosterního aparátu.


Házení míčků a jiných hraček je dokonce často prováděno jako zahřívací aktivita před jinou sportovní činností, tedy jako součást tzv. warm up. To je ovšem velmi nevhodné právě proto, že svaly u této aktivity velmi tvrdě pracují, tedy se ne jenom "zahřívají".


Jak tedy psa zabavit jinak?

Existuje spousta jiných efektivních způsobů, jak psa bezpečně a rychle unavit, dokonce na mnohem menším prostoru, než je louka nebo zahrada. Samozřejmě, bude to od Vás vyžadovat trochu úsilí, ale věřte, stojí to za to.

Už během ranní kávy můžete požádat svého psa, aby si opakovaně sedal a vstával, klidně desetkrát za sebou. Pak mu dejte krátkou pauzu a můžete znovu. Nepřežeňte to s počtem opakování, zejména u psů, kteří nic podobného nikdy nedělali. Ty nechte udělat maximálně 2x 10 cviků. Ovšem, bude nutné, aby pes tento cvik ovládal a dávat mu za to nějaké odměny 😊 Pokud už je pes trochu trénovaný, můžete mu dát pod přední nohy nějaký nízký stoleček, starou knížku nebo balanční čočku, je to zas o kousek těžší. Po několika opakováních uvidíte, jak už se pes hůře zvedá ... no zkuste si to sami 😊 Po dvou dřepech se ještě člověk směje, ale po dvaceti už to tak jednoduché není. Toto cvičení skvěle posiluje zadní končetiny. Můžete jej provádět i vícekrát za den. Jen si dávejte pozor, abyste to nepřehnali. Pokud Vám dá pes najevo únavu a začne se sedání různě vyhýbat, není to proto, že by se mu už nechtělo plnit povel, ale proto, že už nemůže a prostě ho to bolí. V té chvíli ho nechte udělat ještě tak 2-3 sedy a nechte ho odpočívat. Pokud uvidíte, že pes je opravdu unavený a nechce znovu cvičení opakovat ani třeba následující den, je to pro Vás jasná známka, že jste to přepískli. Dejte mu delší čas odpočinku, alespoň dalších 24 hodin a při dalším cvičení uberte počet opakování. Přidávejte postupně, jak uvidíte, že pes daný počet zvládá bez problému.

Psa můžete skvěle unavit během desetiminutové procházky, a to třeba prováděním tzv. intervalového tréninku. Vezměte si stopky a na 1 minutu běžte se psem rychlou chůzí. Poté zastavte a nechte psa udělat 10x sedni - vstaň. Pokračujte opět minutou rychlé chůze, po níž bude následovat 10x série vstaň - sedni - lehni - sedni - vstaň. Přidávat můžete další minuty chůze a další cviky, jako couvání, různé otočky , slalom mezi nohami apod. prostě co Vás napadne. Toto cvičení je skvělým spalovačem energie a také psychicky stimuluje psa, což je to, co potřebujeme.

A když už nutně z nějakého důvodu potřebujete psovi míčky nebo jiné předměty házet, dělejte to s rozmyslem.

  • Začněte s pomalým házením na krátké vzdálenosti. Míč házejte nízko. Pohyb míče i psa musí být kontrolovaný
  • Nikdy tuto aktivitu neprovádějte na kluzkém povrchu - na mokré trávě, ledu, sněhu nebo snad plovoucí podlaze či linoleu

Prostě jakékoli cvičení ze základní úrovně dog fitness neboli kondičního cvičení jsou vhodná pro jakéhokoli psa, aniž by byl nějak trénován. Sami uvidíte, že pes se dokáže skvěle unavit i těmito jednoduchými cviky a bude ho to opravdu bavit. No a kdo ví, třeba se začnete cíleně kondičnímu cvičení se svým psem věnovat. Trénované svaly vždy snižují riziko zranění, protože dokáží celou tělesnou schránku udržet pohromadě i v případě nenadálého pohybu, pádu, uklouznutí apod.